سنجش عملکرد سئو
سنجش عملکرد سئو
۱۴۰۰-۰۶-۳۰
آیا فرصت سئو در حال افزایش است یا کاهش؟
آیا فرصت سئو در حال افزایش است یا کاهش؟
۱۴۰۰-۰۶-۳۰
نمایش همه

واژه نامه اصطلاحات سئو

واژه نامه اصطلاحات سئو

واژه نامه اصطلاحات سئو

اصطلاحات و مفاهیم سئو

اگر راهنمای مقدماتی ما در زمینه سئو را مطالعه کرده اید، احتمالاً برخی از اصطلاحات موجب سردرگمی شما شده است. این یک امر کاملاً طبیعی است. شما در حال یادگیری یک زبان جدید به نام سئو هستید.

برای کمک به یادگیری سئو، ما در واژه نامه اصطلاحات سئو فصل به فصل و مطابق آموزش های ارائه شده واژه های جدید را تعریف میکنیم و پیوندهای مفیدی در اختیارتان قرار می دهیم. ذخیره این صفحه و مراجعه های بعدی به آن می تواند در یادگیری بهتر این واژگان کمک کند.

ما در فصل یک مقدمه ای در خصوص سئو را مطرح کردیم و با تعریف سئو به طور مختصر آشنا شدیم. و از فصل دو به بعد شروع به آشنایی عمیق تر با مفاهیم سئو کردیم. از همین رو ما از فصل دو برای تعاریف مفاهیم آغاز خواهیم کرد.

فصل دو : مفاهیم و مقدمات سئو

۱۰ پیوند آبی: اغلب موتورهای جستجو برای نمایش نتایج جستجوی کاربران ده نتیجه ارگانیک را که همه در یک قالب ظاهر می شوند به نمایش می گذارند

کلاه سیاه: شیوه های بهینه سازی موتورهای جستجو که دستورالعمل های کیفیت گوگل را نقض می کنند.

خزیدن (crawl): فرآیندی است که طی آن موتورهای جستجو صفحات وب شما را کشف می کنند.

De-indexed: به صفحه یا گروهی از صفحات که از فهرست گوگل حذف می شوند اشاره می کند.

قطعه های برجسته “featured snippets” : جعبه های پاسخ ارگانیک که در بالای SERP ها برای برخی از پرس و جوها ظاهر می شود.

فهرست گوگل برای کسب و کار من “Google My Business” : فهرست رایگان در دسترس مشاغل محلی.

تصاویر مرتبط “image carousels” : نتایج تصویر در برخی از سرپ ها که از چپ به راست قابل حرکت هستند.

نمایه سازی یا ایندکس “indexing” : ذخیره و سازماندهی محتویات موجود در هنگام خزیدن.

قصد “Intent” : در زمینه سئو، آنچه کاربران واقعاً از کلماتی که در نوار جستجو تایپ کرده اند در نظر دارند معنی می شود.

KPI: (شاخص های کلیدی عملکرد) “Key Performance Indicators” یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک فعالیت چقدر به هدف رسیده است.

بسته محلی “Local pack” : بسته ای است که معمولاً از سه فهرست مشاغل محلی تشکیل شده و برای جستجوهای محلی مانند “پمپ بنزین در نزدیکی من” ظاهر می شود.

ارگانیک “Organic” : در مقایسه با تبلیغات پولی، در نتایج جستجو جای می گیرد.

جعبه های مردم همچنین می پرسند “People Also Ask” : یک کادر در برخی از سرپ ها که دارای لیستی از سوالات مربوط به پرس و جو و پاسخ آنها است.

پرس و جو “Query” : کلمات تایپ شده در نوار جستجو.

رتبه بندی “Ranking” : ترتیب نتایج جستجو با توجه به پرس و جو.

موتور جستجو “Search engine” : یک برنامه بازیابی اطلاعات است که مواردی را در پایگاه داده ای جستجو می کند که با ورودی درخواست کاربر مطابقت داشته باشد. مثالها: گوگل ، بینگ و یاهو.

سرپ “SERP” : مخفف “search engine results page” (صفحه نتایج موتورهای جستجو) است – صفحه ای که پس از انجام جستجو مشاهده می کنید.

ترافیک “Traffic” : بازدید از یک وب سایت.

نشانی وب “URL” : مکان یاب های یکنواخت منابع ، مکانها یا آدرس قطعات محتوا در وب هستند.

دستورالعمل های مدیران وب “Webmaster guidelines” : دستورالعمل هایی که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به منظور کمک به صاحبان سایت برای ایجاد محتوا که در نتایج جستجو پیدا می شود ، نمایه سازی می شود و عملکرد خوبی دارد ، منتشر می شود.

کلاه سفید “White hat” : شیوه های بهینه سازی موتورهای جستجو که با دستورالعمل های کیفیت گوگل مطابقت دارد.

فصل سه : ​​موتورهای جستجو چگونه کار می کنند: خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی

کدهای وضعیت ۲xx: دسته ای از کدهای وضعیت که نشان می دهد درخواست برای صفحه موفقیت آمیز است.

کدهای وضعیت ۴xx: دسته ای از کدهای وضعیت که نشان می دهند درخواست برای صفحه منجر به خطا شده است.

کدهای وضعیت ۵xx: دسته ای از کدهای وضعیت که نشان دهنده ناتوانی سرور در انجام درخواست است.

عملگرهای جستجوی پیشرفته “Advanced search operators” : نویسه ها و دستورات خاصی را می توانید در نوار جستجو تایپ کنید تا پرس و جوی خود را بیشتر مشخص کنید.

الگوریتم ها “Algorithms” : فرایند یا فرمولی است که به موجب آن اطلاعات ذخیره شده به روش های معنی داری بازیابی و مرتب می شوند.

بک لینک “Backlinks” : یا پیوندهای ورودی “inbound links” پیوندهایی از سایر وب سایت ها هستند که به وب سایت شما اشاره می کنند.

ربات ها “Bots” : که به عنوان “خزنده” یا “عنکبوت” نیز شناخته می شوند، وظیفه یافتن محتوا برای جستجوها را بر عهده دارند.

ذخیره سازی یا کش کردن “Caching” : نسخه ذخیره شده صفحه وب شما.

کافئین “Caffeine” : سیستم ایندکس وب گوگل. کافئین فهرست یا مجموعه ای از محتواهای وب است، در حالی که ربات گوگل خزنده ای است که خارج می شود و محتوا را پیدا می کند.

استنادات “Citations” : همچنین به عنوان لیست مشاغل “business listing” شناخته می شود، استنادات مرجعی مبتنی بر وب به نام آدرس و شماره تلفن مشاغل محلی (NAP) است.

پنهان کردن یا کلاکینگ “Cloaking” : نمایش محتوای متفاوت به موتورهای جستجو نسبت به بازدیدکنندگان انسانی.

بودجه خزیدن “Crawl budget” : تعداد متوسط ​​صفحاتی که یک ربات موتور جستجو در سایت شما خزیده است

دستورالعمل های خزنده “Crawler directives” : دستورالعمل هایی برای خزنده در مورد آنچه می خواهید در سایت شما خزیده و ایندکس شود.

فاصله “Distance” : در زمینه بسته محلی ، فاصله به مجاورت یا محل جستجو و یا مکان مشخص شده در پرس و جو اشاره دارد.

تعامل “Engagement” : داده هایی که نشان می دهد چگونه جستجو کنندگان از نتایج جستجو با سایت شما تعامل دارند.

دستورالعمل های کیفیت گوگل : دستورالعمل های منتشر شده از طرف گوگل با جزئیات تاکتیک هایی که ممنوع هستند، این دستورات مخرب هستند و یا قصد دستکاری نتایج جستجو را دارند.

گوگل سرچ کنسول : برنامه ای رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و به صاحبان سایت اجازه می دهد تا نحوه عملکرد سایت خود را در جستجو کنترل کنند.

HTML: زبان نشانه گذاری ابرمتن زبانی است که برای ایجاد صفحات وب استفاده می شود.

گزارش پوشش فهرست “Index Coverage report” : گزارشی در کنسول جستجوی گوگل که ایندکس صفحات سایت شما را نشان می دهد.

فهرست “ایندکس” : پایگاه داده ای عظیم از تمام محتواهایی که توسط همه ربات های موتور جستجو کشف شده و به نظر می رسد به اندازه کافی خوب باشند که بتواند در اختیار جستجوگران قرار گیرد.

پیوندهای داخلی “اینترنال لینک” : پیوندهایی در سایت شما که به صفحات دیگر شما در همان سایت اشاره می کند.

جاوا اسکریپت: یک زبان برنامه نویسی است که عناصر پویا را به صفحات وب ثابت اضافه می کند.

فرم های ورود: به صفحاتی اطلاق می شود که قبل از دسترسی بازدیدکنندگان به محتوا به احراز هویت جهت ورود نیاز دارند.

مجازات دستی “Manual penalty” : به “اقدام دستی” گوگل اشاره می کند که در آن یک بازبین انسانی تشخیص داده صفحات خاصی در سایت شما ناقض دستورالعمل های کیفیت گوگل است.

تگ متا ربات ها “Meta robots tag” : قطعاتی از کد که دستورالعمل های خزنده را برای نحوه خزیدن یا ایندکس محتوای صفحه وب ارائه می دهند.

ناوبری “Navigation” : لیستی از لینک هایی که به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به صفحات دیگر سایت شما حرکت کنند. اغلب ، اینها در لیستی در بالای وب سایت شما (“ناوبری بالا”) ، در ستون کناری وب سایت شما (“ناوبری جانبی”) یا در پایین وب سایت شما (“ناوبری پاورقی”) ظاهر می شوند.

تگ NoIndex: یک متا تگ است که به موتور جستجو دستور می دهد صفحه ای را که در آن است ایندکس نکند.

PageRank: جزء الگوریتم اصلی گوگل است. این یک برنامه تجزیه و تحلیل لینک است که اهمیت یک صفحه وب را با اندازه گیری کیفیت و کمیت پیوندهایی که به آن اشاره می کنند برآورد می کند.

شخصی سازی “Personalization” : به روشی که موتورهای جستجو نتایج جستجوی شخص را بر اساس عواملی منحصر به فردی مانند موقعیت و سابقه جستجو تغییر می دهد، اشاره دارد.

برجستگی “Prominence” : در زمینه بسته محلی، برجستگی به مشاغلی اطلاق می شود که در دنیای واقعی شناخته شده و مورد پسند واقع شده اند.

RankBrain: از الگوریتم های اصلی گوگل و نوعی هوش مصنوعی است که با ارتقاء مرتبط ترین و مفیدترین نتایج، رتبه را تنظیم می کند.

ارتباط “Relevance” : در زمینه بسته محلی ، ارتباط این است که چقدر یک کسب و کار محلی با آنچه جستجوگر به دنبال آن است مطابقت دارد.

Robots.txt : فایل هایی که نشان می دهد کدام قسمت از سایت شما توسط موتورهای جستجو باید و نباید خزیده شوند.

فرم های جستجو : به عملکردها یا نوارهای جستجو در یک وب سایت اشاره می کند که به کاربران در یافتن صفحات در آن وب سایت کمک می کند.

دستورالعمل های رتبه بندی کیفیت جستجو “Search Quality Rater Guidelines” : دستورالعمل هایی برای رتبه بندی کنندگان انسانی که برای تعیین کیفیت صفحات وب واقعی در گوگل کار می کنند.

نقشه سایت “Sitemap” : لیستی از URL های سایت شما که خزنده ها می توانند از آنها برای کشف و فهرست بندی محتوای شما استفاده کنند.

تاکتیک های هرزنامه “Spammy tactics” : مانند “کلاه سیاه”، تاکتیک های اسپم نیز آنهایی هستند که دستورالعمل های کیفیت موتورهای جستجو را نقض می کنند.

URL folders : بخش هایی از یک وب سایت که بعد از TLD (“دات کام”) رخ می دهد ، با خطوط کوچک (“/”) از هم جدا می شوند. به عنوان مثال ، در “tarahaneaval.com/blog” می توانیم بگوییم “/blog” یک پوشه است.

URL parameters : اطلاعات زیر یک علامت سوال که برای تغییر محتوای صفحه (پارامتر فعال) یا اطلاعات مسیر (پارامتر غیرفعال) به یک URL اضافه شده است.

تگ X-robots: مانند تگ های meta robots ، این تگ دستورالعمل های خزنده را برای نحوه خزیدن یا فهرست بندی محتوای صفحه وب ارائه می دهد.

فصل چهار: بافتن کلمات کلیدی

هدف مبهم “Ambiguous intent” : به عبارت جستجو اشاره می کند که در آن هدف جستجوگر مشخص نیست و نیاز به مشخصات بیشتری دارد.

پرس و جوهای تجاری “Commercial investigation queries” : پرسشی است که در آن جستجوگر میخواهد محصولات را با هم مقایسه کند تا محصول مناسب خود را بیابد.

پرسش های اطلاعاتی “Informational queries” : پرسشی که در آن جستجوگر به دنبال اطلاعاتی مانند پاسخ به یک سوال است.

دشواری کلمات کلیدی “Keyword Difficulty” : در وب سایت Moz ، دشواری کلمه کلیدی برآوردی است در قالب نمره عددی که نمایانگر میزان دشواری برای یک سایت در پیشی گرفتن از رقبای خود.

Keyword Explorer : یک ابزار Moz برای تحقیق و کشف کلمات کلیدی عمیق.

جستجوهای محلی “Local queries” : پرسشی که در آن جستجوگر به دنبال چیزی در مکان خاصی مانند “کافی شاپ های نزدیک من” یا “سالن های بدنسازی در تهران” است.

کلید واژه های بلند “Long-tail keywords” : پرس و جوهای طولانی تر، معمولاً حاوی بیش از سه کلمه است. با توجه به طول آنها ، آنها اغلب بیشتر از پرس و جوهای کوتاه “short-tail queries” هستند.

پرس و جوهای ناوبری “Navigational queries” : پرسشی که در آن جستجوگر سعی می کند به مکان خاصی برسد ، مانند وبلاگ طراحان اول (query = “Tarahaneaval blog”)

کلمات کلیدی منطقه ای “Regional keywords” : به کلمات کلیدی منحصر به یک منطقه خاص اشاره دارد. به عنوان مثال ، از Google Trends استفاده کنید تا ببینید آیا “دوچرخه” یا “نوشابه” در تهران محبوب ترین عبارت است.

حجم جستجو “Search volume” : تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی جستجو شده است. بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی حجم جستجوی ماهانه تخمینی را نشان می دهند.

روندهای فصلی “Seasonal trends” : به محبوبیت کلمات کلیدی در طول زمان اشاره دارد ، مانند “لباس عید” که بیشترین محبوبیت را هفته های پایانی سال دارد.

پرس و جوهای معاملاتی “Transactional queries” : جستجوگر میخواهد اقدامی انجام دهد، مانند خرید چیزی. اگر انواع کلمات کلیدی را در یک قیف فرض کنیم، پرس و جوهای معاملاتی در انتهای آن قرار می گیرند.

فصل پنج : سئو درون صفحه

متن جایگزین “Alt text” : متن جایگزین ، متن موجود در کد HTML است که تصاویر صفحات وب را توصیف می کند.

انکر تکست “Anchor Text” : متنی است که با آن به صفحات پیوند می دهید.

محتوای تولید شده به صورت خودکار “Auto-generated content” : محتوایی که توسط نرم افزار ایجاد شده و توسط انسان نوشته نشده است.

محتوای تکراری “Duplicate content” : محتوایی که بین دامنه ها یا بین چندین صفحه از یک دامنه مشترک به اشتراک گذاشته می شود.

اصلاح کنندگان جغرافیایی “Geographic modifiers” : اصطلاحاتی که مکان فیزیکی یا منطقه خدمات را توصیف می کند. به عنوان مثال ، “پیتزا” از نظر جغرافیایی تغییر نمی کند ، اما “پیتزا در تهران” تغییر می کند.

تگ های هدر “Header tags” : یک عنصر HTML که برای تعیین عنوان صفحه استفاده می شود.

فشرده سازی تصویر : سرعت بخشیدن به صفحات وب با کوچک کردن اندازه تصویر بدون کاهش کیفیت تصویر.

نقشه سایت تصاویر “Image sitemap” : نقشه سایتی که تنها حاوی URL های تصاویر یک وب سایت است.

کلمات کلیدی چاشنی “Keyword stuffing” : یک تاکتیک اسپم شامل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مهم و انواع آنها در محتوا و لینک های شما.

دسترسی به لینک “Link accessibility” : سهولت یافتن پیوند توسط بازدیدکنندگان انسانی یا خزنده های موتورهای جستجو.

ارزش ویژه لینک “Link equity” : ارزش یا اقتداری که یک لینک می تواند به مقصد خود منتقل کند.

حجم لینک “Link volume” : تعداد پیوندهای موجود در یک صفحه.

طرح کسب و کار محلی “Local business schema” : نشانه گذاری داده های ساختار یافته، در صفحه وب قرار می گیرد که به موتورهای جستجو در درک اطلاعات مربوط به یک کسب و کار کمک می کند.

توضیحات متا “Meta descriptions” : عناصر HTML که محتویات صفحه ای را که در آن هستند توصیف می کند. گاهی اوقات گوگل از این موارد به عنوان خط توضیح در قطعات نتایج جستجو استفاده می کند.

پاندا: یک به روز رسانی الگوریتم گوگل که محتوای با کیفیت پایین را هدف قرار داده است.

پروتکل: “http” یا “https” قبل از نام دامنه شما. این امر نحوه انتقال داده ها بین سرور و مرورگر را کنترل می کند.

تغییر مسیر “Redirection” : هنگامی که نشانی اینترنتی از محلی به مکان دیگر منتقل می شود. اغلب، تغییر مسیر دائمی است (۳۰۱ redirect).

Rel = canonical : تگی که به صاحبان سایت اجازه می دهد به گوگل بگویند کدام نسخه از صفحه وب اصلی است و کدام نسخه تکراری است.

محتوای بریده شده “Scraped content” : اخذ محتوا از وب سایت هایی که مالک آن نیستید و بدون مجوز در سایت خود مجدداً منتشر کنید.

گواهی SSL: “لایه سوکت امن” برای رمزگذاری داده های منتقل شده بین سرور وب و مرورگر جستجوگر استفاده می شود.

محتوای نازک “Thin content” : محتوایی که ارزش کمی برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

تصاویر کوچک “Thumbnails” : این تصاویر نسخه کوچکی از یک تصویر بزرگتر هستند.

تگ عنوان “Title tag” : عنصر HTML که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند.

فصل شش : سئوی تکنیکال

AMP: صفحات موبایل شتاب گرفته “accelerated mobile pages” یا به صورت مخفف (AMP) که اغلب به عنوان “رژیم غذایی HTML” توصیف می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که تجربه مشاهده را برای بازدیدکنندگان تلفن همراه بسیار سریع ایجاد کنند.

Async: مخفف عبارت “asynchronous” است. Async به این معنی است که مرورگر مجبور نیست منتظر بماند تا یک کار قبل از حرکت به کار بعدی هنگام مونتاژ صفحه وب شما انجام شود.

مرورگر “Browser” : مرورگر وب ، مانند کروم یا فایرفاکس، نرم افزاری است که به شما امکان می دهد به اطلاعات موجود در وب دسترسی پیدا کنید. وقتی در مرورگر خود درخواست می کنید (به عنوان مثال: “google.com”) ، به مرورگر خود دستور می دهید تا منابع لازم برای ارائه آن صفحه را در دستگاه شما بازیابی کند.

باندلینگ یا بسته بندی “Bundling”: ترکیب چندین منبع در یک منبع واحد.

ccTLD : مخفف دامنه سطح بالای کد کشور “country code top level domain” است، ccTLD به حوزه های مرتبط با کشورها اشاره می کند. به عنوان مثال ir. یک ccTLD شناخته شده برای ایران است.

رندر سمت مشتری و سمت سرور “Client-side & server-side rendering” : رندرینگ سمت مشتری و سرور به محل اجرای کد اشاره دارد. سمت کلاینت به این معنی است که فایل در مرورگر اجرا می شود. سمت سرور به این معنی است که فایل ها در سرور اجرا می شوند و سرور آنها را در حالت کامل ارائه شده به مرورگر ارسال می کند.

مسیر ارائه ضروری “Critical rendering path” : دنباله ای از مراحل مرورگر برای تبدیل HTML ، CSS و JavaScript به یک صفحه وب قابل مشاهده.

CSS : مخفف Cascading Style Sheet است. CSS کدی است که باعث می شود وب سایت با ظاهری خاص نمایان شود (مانند: فونت ها و رنگ ها).

DNS: مخفف Domain Name Server است. سرور نام دامنه (DNS) اجازه می دهد نام های دامنه (به عنوان مثال: “tarahaneaval.com”) به آدرس IP (به عنوان مثال: “۱۲۷.۰.۰.۱”) پیوند داده شود. DNS اساساً نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می کند تا مرورگرها بتوانند منابع صفحه را بارگیری کنند.

DOM: مخفف Document Object Model است. (DOM) ساختار یک سند HTML است و نحوه دسترسی و تغییر آن را توسط کدهایی مانند JavaScript مشخص می کند.

ثبت کننده دامنه “Domain name registrar” : شرکتی است که رزرو نام دامنه های اینترنتی را مدیریت می کند. مثال: GoDaddy.

ناوبری جنبه ای “Faceted navigation” : اغلب در وب سایت های فروشگاهی استفاده می شود، ناوبری های مختلف تعدادی گزینه های مرتب سازی و فیلتر را ارائه می دهد تا به بازدیدکنندگان کمک کند تا URL های مورد نظر خود را از میان هزاران یا حتی میلیون ها نشانی اینترنتی راحت تر پیدا کنند. به عنوان مثال ، می توانید یک صفحه لباس را بر اساس قیمت مرتب کنید: کم به زیاد ، یا صفحه را فیلتر کنید تا فقط اندازه آن مشاهده شود: کوچک.

ابزار Fetch and Render: ابزاری در گوگل سرچ کنسول موجود است که به شما امکان می دهد یک صفحه وب را از زاویه دید گوگل مشاهده کنید.

فشرده سازی فایل “File compression” : فرایند رمزگذاری اطلاعات با استفاده از بیت های کمتر. برای کاهش حجم فایل، تکنیک های مختلف فشرده سازی وجود دارد.

Hreflang : تگی که به گوگل نشان می دهد محتوا به چه زبانی است. این تگ به گوگل کمک می کند تا نسخه زبان مناسب صفحه شما را به افرادی که در آن زبان جستجو می کنند ارائه دهد.

آدرس IP: آدرس پروتکل اینترنت (IP) رشته ای از اعداد است که مختص هر وب سایت خاص است. ما نام های دامنه را به آدرس های IP اختصاص می دهیم زیرا به خاطر سپردن آنها برای انسان راحت تر است (مانند: “tarahaneaval.com”) اما اینترنت برای یافتن وب سایت ها به این شماره ها نیاز دارد.

JSON-LD: مخفف “JavaScript Object Notation for Linked Data” فرمت ساختاردهی داده های شما است. به عنوان مثال ، schema.org می تواند در قالب های مختلف پیاده سازی شود ، JSON-LD تنها یکی از آنها است ، اما فرمت ترجیحی گوگل است.

بارگذاری تنبل “Lazy loading” : روشی برای به تعویق انداختن بارگذاری یک شی تا زمانی که مورد نیاز باشد. این روش اغلب برای بهبود سرعت صفحه استفاده می شود.

کوچک سازی “Minification” : کوچک کردن چیزی به این معنی است که تا آنجا که ممکن است کاراکترهای غیر ضروری را بدون تغییر عملکرد از کد منبع حذف کنید. در حالی که فشرده سازی “compression” چیزی را کوچکتر می کند ، کوچک سازی در واقع آنها را حذف می کند.

اول ایندکس موبایل “Mobile-first indexing” : گوگل در سال ۲۰۱۸ به طور تدریجی ایندکس وب سایت ها را با اول ایندکس موبایل آغاز کرد. این تغییر بدین معناست که گوگل صفحات شما را بر اساس نسخه تلفن همراه آنها کنترل و فهرست بندی می کند تا نسخه دسکتاپ آنها.

صفحه بندی “Pagination” : صاحب وب سایت می تواند یک صفحه را به چندین قسمت مانند صفحات کتاب و … تقسیم کند. این می تواند به ویژه در صفحات بسیار بزرگ مفید باشد. مشخصه های صفحه صفحه بندی شده عبارتند از rel = ”next” و rel = ”prev” هستند که نشان می دهد هر صفحه در کدام دنباله بیشتر قرار می گیرد. این تگ ها به گوگل کمک می کند تا بفهمد که صفحات باید دارای ویژگی پیوند تلفیقی باشند و جستجوگران باید به صفحه اول در دنباله ارسال شوند.

زبان برنامه نویسی: نوشتن دستورالعمل ها به نحوی که کامپیوتر بتواند درک کند. به عنوان مثال ، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که عناصر پویا (غیر استاتیک) را به یک صفحه وب اضافه می کند.

ارائه “Rendering” : فرآیند تبدیل مرورگر کد وب سایت به صفحه قابل مشاهده.

اسکریپت های Render-blocking: اسکریپتی که مرورگر شما را مجبور می کند تا قبل از رندر شدن صفحه منتظر واکشی باشد. اسکریپت های مسدود کننده رندر می توانند قبل از اینکه مرورگر شما بتواند یک صفحه را به طور کامل رندر کند ، سفرهای رفت و برگشتی اضافی را اضافه کنند.

طراحی ریسپانسیو: الگوی ترجیحی گوگل برای وب سایت های سازگار با تلفن همراه ، طراحی ریسپانسیو به وب سایت اجازه می دهد تا با هر دستگاهی که در آن مشاهده می شود سازگار شود.

قطعه غنی “Rich snippet” : یک ریچ اسنیپت پیش نمایش عنوان و شرح است که گوگل و سایر موتورهای جستجو در آدرس نتایج در صفحه نتایج خود نشان می دهند. بنابراین ، یک قطعه “غنی” یک نسخه پیشرفته از قطعه استاندارد است. برخی از قطعات غنی را می توان با استفاده از نشانه گذاری داده های ساخت یافته تشویق کرد، مانند نشانه گذاری مرور که به عنوان ستاره رتبه بندی در کنار آن URL ها در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

Schema.org : کدی که عناصر صفحه وب شما را در بر میگیرد “wraps around” تا اطلاعات بیشتری در مورد آن در اختیار موتور جستجو قرار دهد. داده هایی که از schema.org استفاده می کنند “ساختار یافته” نامیده می شوند – به عبارت دیگر ، سازمان یافته به جای سازمان نیافته.

SRCSET: مانند طراحی واکنش گرا برای تصاویر ، SRCSET نشان می دهد که کدام نسخه از تصویر برای موقعیت های مختلف نمایش داده شود.

داده های ساختار یافته “Structured Data” : روش دیگری برای گفتن داده های “سازمان یافته” (برخلاف سازماندهی نشده). Schema.org روشی برای ساختاردهی داده های شما است. به عنوان مثال با برچسب گذاری اطلاعات اضافی که به موتور جستجو در درک آنها کمک می کند.

فصل هفت : لینک بیلدینگ و ایجاد اقتدار

محتوای ۱۰ برابر: توسط رند فیشکین برای توصیف محتوایی که “۱۰ برابر بهتر” از هر چیز دیگری در وب برای همان موضوع است ، ایجاد شده است.

تقویت “Amplification” : به اشتراک گذاری یا انتشار کلمه در مورد برند خود که اغلب در زمینه رسانه های اجتماعی ، تبلیغات پولی و بازاریابی تأثیرگذار استفاده می شود.

DA : مخفف Domain Authority یک معیار از سایت Moz است که برای پیش بینی توانایی رتبه بندی دامنه استفاده می شود. بهتر است به عنوان معیار مقایسه ای استفاده شود (به عنوان مثال: مقایسه نمره DA وب سایت با رقبای مستقیم آن).

Deindexed: هنگامی که یک نشانی اینترنتی ، بخشی از نشانی اینترنتی یا کل دامنه از فهرست موتورهای جستجو حذف شده باشد از این اصطلاح استفاده می شود. این امر می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد ، مانند زمانی که یک وب سایت به دلیل نقض دستورالعمل های کیفیت گوگل مجازات دستی دریافت می کند .

لینک های دایرکتوری “Directory links” : “دایرکتوری” در زمینه سئوی محلی یک لیست کلی از مشاغل محلی است که معمولاً شامل نام هر شرکت ، آدرس ، شماره تلفن (NAP) و سایر اطلاعات مانند وب سایت آنها است. “دایرکتوری” همچنین می تواند به نوعی از لینک های غیرطبیعی اشاره کند که دستورالعمل های گوگل را نقض می کند: “دایرکتوری های با کیفیت پایین یا لینک های سایت بوکمارک”.

پیوندهای تحریریه “Editorial links” : هنگامی که لینک ها به طور طبیعی بدست می آیند و به میل خود نویسنده داده می شوند (به جای پرداخت هزینه یا اجبار) ، آنها تحریریه محسوب می شوند.

دنبال کننده “Follow” : وضعیت پیش فرض پیوند ، لینک های “follow” از PageRank عبور می کنند.

Google Analytics: یک ابزار رایگان (با امکان پرداخت هزینه ویژگی های ارتقا یافته) که به صاحبان وب سایت ها کمک می کند تا از نحوه تعامل افراد با وب سایت خود مطلع شوند. برخی از نمونه گزارش هایی که می توانید در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید شامل گزارش های کسب است که نشان می دهد بازدیدکنندگان شما از چه کانال هایی آمده اند و گزارش های تبدیل که میزان تکمیل اهداف افراد (مانند فرم های پر شده) در وب سایت شما را نشان می دهد.

اپراتورهای جستجوی گوگل : متن خاصی که می تواند به درخواست شما اضافه شود تا نوع نتایج مورد نظر را بیشتر مشخص کند. به عنوان مثال ، افزودن ““site:” قبل از یک نام دامنه تا بتوانید لیستی از همه (یا بسیاری) صفحات فهرست بندی شده در دامنه مذکور را ببینید.

وبلاگ نویسی مهمان “Guest blogging” : وبلاگ نویسی مهمان اغلب به عنوان یک استراتژی ایجاد لینک مورد استفاده قرار می گیرد و شامل یک مقاله (یا ایده ای برای مقاله) به یک نشریه است به این امید که محتوای شما را نشان دهد و به شما امکان دهد لینکی به وب سایت خود اضافه کنید. هر چند باید مراقب باشید. کمپین های ارسال پست مهمان در مقیاس بزرگ با لینک های متنی غنی از کلمات کلیدی، نقض دستورالعمل های کیفیت گوگل است.

لینک بیلدینگ “Link building” : در حالی که از مفهوم “بیلدینگ” با معنای ساختن به نظر می رسد که این فعالیت شامل ایجاد لینک هایی به وب سایت شما می باشد ، لینک بیلدینگ در واقع روند کسب لینک به سایت شما را به منظور ایجاد اقتدار سایت شما در موتورهای جستجو توصیف می کند.

تبادل لینک “Link exchange” : همچنین به عنوان لینک متقابل شناخته می شود ، تبادل لینک شامل تاکتیک های “شما به من لینک می دهید و من به شما لینک می دهم” است. تبادل بیش از حد لینک نقض دستورالعمل های کیفیت گوگل است.

Link Explorer : ابزار وب سایت Moz برای کشف و تجزیه و تحلیل لینک ها.

نمایه لینک “Link profile” : اصطلاحی است که برای توصیف همه لینک های ورودی به یک دامنه ، زیر دامنه یا URL انتخاب می شود.

نقل قول های بدون ساختار لینک “Linked unstructured citations” : اشاره به اطلاعات تماس کامل یا جزئی یک کسب و کار در یک پلت فرم غیر دایرکتوری (مانند اخبار آنلاین ، وبلاگ ها ، بهترین لیست ها و غیره)

NoFollow: پیوندهایی که با rel = ”nofollow” علامت گذاری شده اند از PageRank عبور نمی کنند. گوگل استفاده از این موارد را در برخی موارد تشویق می کند ، مانند زمانی که برای لینکی هزینه شده است.

PA: مخفف “Page Authority” و مشابه DA است و قابلیت رتبه بندی یک صفحه را پیش بینی می کند.

لینک های خریداری شده: مبادله پول یا چیز دیگری با ارزش برای بدست آوردن لینک. اگر لینکی خریداری شود، یک تبلیغ محسوب می شود و باید با یک تگ nofollow مشخص شود تا از رتبه بندی صفحه عبور نکند.

ترافیک واجد شرایط “Qualified traffic” : وقتی ترافیک “واجد شرایط” است، معمولاً به این معنی است که بازدید مربوط به موضوع مورد نظر صفحه است و بنابراین بازدیدکننده محتوا را مفید میداند.

ترافیک ارجاعی”Referral Traffic” : ترافیکی که از وب سایت دیگری به وب سایت ارسال می شود. به عنوان مثال ، اگر وب سایت شما از افرادی که از لینکی در فیس بوک روی سایت شما کلیک می کنند بازدید می کنند ، Google Analytics این ترافیک را در گزارش منبع متوسط ​​به عنوان “facebook.com / referral” نسبت می دهد.

صفحات منابع “Resource pages” : صفحات منابع که معمولاً به منظور ایجاد پیوند استفاده می شوند، لیستی از لینک های مفید به وب سایت های دیگر را شامل می شوند. به عنوان مثال ، اگر کسب و کار شما نرم افزار بازاریابی ایمیلی می فروشد، می توانید عنوان بازاریابی: “منابع” را جستجو کرده و با صاحبان سایت های مذکور تماس بگیرید تا ببینید آیا لینکی به وب سایت شما در صفحه آنها وجود دارد یا خیر.

احساسات “Sentiment” : احساس مردم در مورد برند شما.

نمره هرزنامه “Spam Score” : یک معیار وب سایت Moz برای تعیین ریسک نسبی مجازات دامنه با استفاده از یک سری پرچم ها که با سایت های مجازات شده ارتباط زیادی دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد.

پیوندهای غیرطبیعی “Unnatural links” : گوگل لینک های غیرطبیعی را به عنوان “ایجاد لینک هایی که به صورت تحریریه توسط صاحب سایت در صفحه ای قرار نگرفته یا ضمانت نشده است” توصیف می کند. این نقض دستورالعمل های آنها است و می تواند مجازات وب سایت متخلف را در پی داشته باشد.

فصل هشت : سنجش عملکرد سئو

API: مخفف “application programming interface” (یک رابط برنامه نویسی برنامه) امکان ایجاد برنامه های کاربردی با دسترسی به ویژگی ها یا داده های سرویس دیگری مانند سیستم عامل یا برنامه را می دهد.

نرخ پرش “Bounce rate” : درصد کل بازدیدهایی که منجر به اقدام ثانویه در سایت شما نشده است. به عنوان مثال ، اگر شخصی از صفحه اصلی شما بازدید کرده و سپس قبل از مشاهده سایر صفحات آن را ترک کرده باشد ، این یک جلسه برگشتی “bounced session” است.

کانال “Channel” : ابزار مختلفی که می توانید با آنها جلب توجه کنید و ترافیک کسب کنید ، مانند جستجوی ارگانیک و رسانه های اجتماعی.

CTR نرخ کلیک “Click through rate” : نسبت نمایش در صفحات جستجو به کلیک بر روی URL های شما.

نرخ تبدیل “Conversion rate” : تعداد تبدیل (برای یک اقدام یا هدف دلخواه) تقسیم بر تعداد بازدیدهای منحصر به فرد.

سرنخ های واجد شرایط “Qualified lead” : اگر از وب سایت خود برای تشویق مشتریان احتمالی برای تماس با شما از طریق تماس تلفنی یا فرم استفاده می کنید، هر مخاطبی که دریافت می کنید “سرنخ” است. همه این سرنخ ها مشتری نمی شوند ، اما سرنخ های “واجد شرایط” چشم اندازهای مرتبطی هستند که احتمال بالایی برای تبدیل شدن به مشتریان پولی دارند.

اهداف گوگل آنالیتیکس : امیدوارید مردم در وب سایت شما چه اقداماتی انجام دهند؟ پاسخ شما هرچه باشد ، می توانید آنها را در Google Analytics برای ردیابی نرخ تبدیل خود تنظیم کنید.

گوگل تگ منیجر “Google Tag Manager” : یک مرکز واحد برای مدیریت چندین کد ردیابی وب سایت.

ربات گوگل/ ربات بینگ : موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگچگونه در وب می چرخند . “خزنده” یا “عنکبوت” آنها.

کانبان “Kanban” : یک سیستم زمان بندی.

صفحات در هر جلسه “Pages per session” : همچنین به عنوان عمق صفحه “page depth” نامیده می شود.متوسط ​​صفحاتی است که افراد از وب سایت شما در یک جلسه مشاهده می کنند.

سرعت صفحه: سرعت صفحه شامل تعدادی از ویژگیهای به همان اندازه مهم است ، مانند اولین رنگ پر محتوا/معنی دار و زمان تعامل.

هرس “Pruning” : در زمینه سئو، هرس معمولاً به منظور حذف صفحات بی کیفیت به منظور افزایش کیفیت کلی سایت اشاره می کند.

عمق اسکرول “Scroll depth” : روشی برای ردیابی میزان پیمایش بازدیدکنندگان در صفحات شما.

تخته اسکرام “Scrum board” : روشی برای پیگیری وظایفی است که باید برای دستیابی به یک هدف بزرگتر انجام شود.

ترافیک جستجو: بازدیدهایی که از موتورهای جستجو مانند گوگل به وب سایت های شما ارسال می شوند.

زمان روی صفحه “Time on page” : مدت زمانی که شخصی قبل از کلیک روی صفحه بعدی در صفحه شما صرف کرده است. از آنجا که گوگل آنالیتیکس زمان را در صفحه زمانی که شخصی روی صفحه بعدی شما کلیک می کند پیگیری می کند، جلسات برگشتی زمان صفحه ۰ را نشان می دهد.

کد UTM: مخفف “urchin tracking module” یک کد ساده است که می توانید در انتهای URL خود برای پیگیری جزئیات بیشتر در مورد کلیک مانند منبع، رسانه و نام کمپین آن را ضمیمه کنید.

برگرفته از وب سایت MOZ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *