راهنمای قدم به قدم سئو از مبتدی تا حرفه ای
راهنمای قدم به قدم سئو از مبتدی تا حرفه ای
۱۴۰۰-۰۶-۰۵
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند: خزیدن “Crawling”، نمایه سازی “Indexing” و رتبه بندی “Ranking”
۱۴۰۰-۰۶-۰۵
نمایش همه

مفاهیم و مقدمات سئو

مفاهیم و مقدمات سئو

مفاهیم و مقدمات سئو

سئو چیست و چرا مهم است؟

در ابتدای این مبحث لازم به توضیح است که اگر با سئو آشنایی اولیه دارید و اهمیت و دلیل آن را می دانید میتوانید از این مبحث صرف نظر کنید. و برای جلوگیری از اتلاف زمان به فصل بعد مراجعه کنید. در خصوص مطالب این مبحث میتوان اینگونه توضیح داد که خواندن این مطالب باعث افزایش دانش شما در خصوص سئو خواهد شد. شما در این مطلب با مفاهیم و مقدمات سئو آشنا خواهید شد. این که سئو چیست؟ کاربرد های سئو چیست؟ اصول موتورهای جستجو در سئو چگونه است. نتایج ارگانیک کدامند و بسیاری موارد دیگر.

همینطور اگر تمایل دارید که این مبحث را از ابتدا با ما شروع کنید می توانید اینجا کلیک کنید و از ابتدا با سئو آشنا شوید.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف کلمه search engine optimization بهینه سازی موتورهای جستجو است. در جواب سئوال سئو چیست می توان اینگونه پاسخ داد: به روش های افزایش کمیت و کیفیت بازدید کنندگان وب سایت از طریق موتورهای جستجو بدون پرداخت هزینه سئو می گوییم. این روش به عنوان ارگانیک (organic) نیز شناخته می شود. در صورتی که با تعریف هریک از مواردی که ذکر می شود با مشکل مواجه می شوید. می توانید به واژه نامه سئوی ما نیز مراجعه کنید.

برخلاف آنچه از کلمه سئو در ظاهر به نظر می رسد، سئو به همان اندازه که در مورد موتورهای جستجو اهمیت دارد، در مورد رفتارشناسی مخاطبان وب سایت نیز اهمیت دارد. آنچه مورد نظر ماست که در انیجا به آن اشاره کنیم آن است که ما نیاز داریم که درک کنیم مردم به صورت آنلاین چه چیزی را جستجو می کنند. دنبال چه پاسخ هایی هستند. چه نوع محتوایی مورد نظرشان است. پاسخ این سئوالات به ما این امکان را می دهد که با مخاطبان خود بهتر ارتباط برقرار کنید. و بر تعداد مخاطبان خود بیافزایید.

با دانستن هدف مخاطبان خود که یک جنبه مهم از سئو به شمار می آید، حال باید دنبال روشی بود که موتورهای جستجو هم بتوانند با خزیدن (crawl) در وب سایت شما محتوای شما را درک کرده و آن را به جستجوگران نمایش دهند. در این سلسله مقالات انتظار می رود که با هر دو آشنا شوید و بتوانید هر دو کار را انجام دهید.

اصول موتورهای جستجو

موتورهای جستجو ماشین های پاسخگویی هستند. موتورهای جستجو میلیاردها قطعه محتوا را در سراسر دنیای وب و سایت های مختلف جستجو می کنند و هزاران عامل را ارزیابی می نمایند. تمام این فرایند برای این است که مشخص شود کدام محتوا بهترین پاسخ برای پرس و جوی “Query” شماست.

موتورهای جستجو همه این کارها را با کشف و فهرست بندی تمام محتوای موجود در اینترنت (صفحات وب، PDF، تصاویر، فیلم ها و غیره) از طریق فرآیندی که به آن (خزیدن و نمایه سازی) (crawling and indexing) می گویند، انجام می دهند. پس از این مرحله، در فرآیندی که آن را رتبه بندی (ranking) می گوییم محتوا ها دسته بندی و به مخاطبان نمایش داده می شوند. ما در فصل بعد خزیدن (کراول)، نمایه سازی (ایندکس) و رتبه بندی (رنکینگ) را با جزئیات بیشتری تشریح خواهیم داد.

کدام نتایج جستجو “ارگانیک” (organic) هستند؟

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد نتایج جستجوی ارگانیک به نتایجی می گوییم که از طریق سئوی مؤثر به دست می آیند و برای آنها هزینه ای پرداخت نمی کنیم. (یعنی برای آنها تبلیغ نمی شود.) در گذشته تبلیغات در موتورهای جستجو به راحتی قابل تشخیص بودند. البته هنوز نیز راه کارهایی برای آن وجود دارد. ولی در گذشته تبلیغات به طور واضح برچسب گذاری شده بودند و نتایج باقی مانده معمولاً به شکل ۱۰ پیوند آبی که در زیر آنها ذکر شده بود نمایش داده می شد. اما با تغییر روش جستجو ، چگونه می توانیم نتایج ارگانیک را امروز تشخیص دهیم؟

صفحات نتایج در موتورهای جستجو را SERP (سرپ)می نامیم. این نتایج از آنچه در گذشته دیده می شد و در دسترس بود به مراتب دارای نتایجی پویاتر و همچنین دارای فرمت هایی تبلیغاتی نیز هستند. برخی از نمونه هایی که در سرپ (SERP) مشاهده می کنیم شامل
پاسخ به سوالات، دیگران اینگونه نیز می پرسند، تصاویر مرتبط “image carousels” و بسیاری نتایج دیگر هستند. این نوع از نمایش سرپ عمدتاً توسط آنچه مردم به دنبال هستند به آنها نمایش داده می شود و جستجوگران توسط آنها به صفحات مورد نظر خود هدایت می گردند.

به عنوان مثال ، اگر “آب و هوای تهران ” را جستجو کنید، پیش بینی آب و هوا برای شهر تهران را مستقیماً در سرپ به جای پیوند به سایتی که ممکن است این پیش بینی را داشته باشد، مشاهده خواهید کرد. و اگر “پیتزا تهران” را جستجو کنید ، نتیجه بسته محلی “Local pack” را خواهید دید که از مکان های پیتزا تهران تشکیل شده است. این موضوع یک مثال ساده از نتایج سرپ است.

این مهم است که بدانید موتورهای جستجو از تبلیغات برای خود در آمد ایجاد می کنند. و هدف مهم برای موتورهای جستجو نمایش بهترین پاسخ به جستجوگران در نتایج سرپ است. این امر جستجوگران را دوباره به موتورهای جستجو برخواهد گرداند و آنها مدت بیشتری را در نتایج سرپ خواهند بود.

برخی از نتایج سوالات سرپ در گوگل ارگانیک هستند و می توانند تحت تأثیر سئو قرار گیرند. اینها شامل قطعه های برجسته “featured snippets” (یک نتیجه ارگانیک تبلیغاتی که در داخل یک جعبه پاسخ را نشان می دهد) و سوالات مرتبط (مانند جعبه “مردم همچنین می پرسند”) است.

بد نیست بدانید بسیاری از ویژگی های دیگر جستجو وجود دارد که اگرچه تبلیغات پولی نیستند، اما معمولاً نمی توانند تحت تأثیر سئو نیز باشند. این ویژگی ها اغلب داده هایی را از منابع داده اختصاصی مانند ویکی پدیا، WebMD و IMDb به دست آورده اند.

چرا سئو مهم است؟

در سیر مراحل آشنایی با مفاهیم و مقدمات سئو لازم است ذکر کنیم در شرایطی که تبلیغات پولی، رسانه های اجتماعی و سایر سیستم عامل های آنلاین می توانند باعث ایجاد ترافیک در وب سایت ها شوند، با این حال بالاترین ترافیک آنلاین توسط موتورهای جستجو به وب سایت ها هدایت می شوند.

به طور کلی نتایج جستجوی ارگانیک دارای مخاطبان بیشتری هستند. این نتایج برای جستجوگران باهوش معتبرتر به نظر می رسد و نسبت به تبلیغات پولی تعداد کلیک بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال در نتایج یک تحقیقات در ایالات متحده، تنها ۲.۸ درصد از مردم روی تبلیغات پولی کلیک می کنند.

به طور خلاصه باید گفت سئو ایجاد کننده ۲۰ برابر فرصت بیشتر برای بدست آوردن ترافیک آنلاین در وب سایت شما از طریق موبایل و رایانه های رومیزی است.

با دانستن مطالب ذکر شده می توان اینگونه گفت که سئو یکی از مهم ترین کانال های بازاریابی آنلاین است که اگر به درستی راه اندازی شده باشد می تواند به سود دهی خود در طول زمان ادامه دهد. اگر محتوای جامع و مناسبی برای وب سایت خود ایجاد کنید. همچنین اگر رتبه بندی کلمات کلیدی شما مناسب باشد، ترافیک وب سایت شما در طول زمان می تواند مانند گلوله ای برف که حرکت خود را آغاز می کند باشد و هر روز بر اندازه ان افزوده شود. این در حالی است که تبلیغات برای وب سایت شما نیاز به هزینه و بودجه مستمر دارد.

موتورهای جستجو روز به روز هوشمندتر می شوند. و با این حال نیازمند به کمک های هستند تا نتایج بهتری را به جستجوگران خود ارائه کنند. بهینه سازی سایت ها به ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای سایت ها به درستی فهرست بندی شده و در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

آیابا دانستن مفاهیم و مقدمات سئو لازم است از یک مشاور سئو استفاده کنم؟

باید توجه داشته باشید که مؤلفه های متفاوتی در این موضوع مهم هستند. بسته به اینکه وب سایت شما چه مقدار ترافیک دارد، تمایل شما به یادگیری سئو در چه میزانی است، پیچیدگی های وب سایت شما چقدر است. به هر حال شما می توانید خودتان سئوی اساسی مربوط به سایتتان را انجام دهید. و یا اینکه از یک متخصص برای آن کمک بگیرید. این موضوع در هر دوحالت هیچ اشکالی ندارد.

اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که از متخصصان سئو کمک بگیرید حتما می دانید که بسیاری از شرکت ها و مشاوران هستند که این خدمات را ارائه می کنند. نکته مهم این است که کیفیت این خدمات می تواند بسیار متفاوت باشد. انتخاب یک شرکت و یا مشاور سئو خوب می تواند در وقت و هزینه شما بسیار صرفه جویی کند، زیرا تکنیک های اشتباه سئو در واقع می تواند بیش از آنکه به سایت شما کمک کند، به سایت شما آسیب برساند.

مقایسه سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سفید به بهترین شیوه ها و استراتژی هایی که از قوانین موتورهای جستجو پیروی می کنند اطلاق می شود. تمرکز اصلی سئوی کلاه سفید بر ارائه ارزش بیشتر برای مردم قرار گرفته است.

سئوی کلاه سیاه به تکنیک ها و استراتژی هایی اشاره می کند که سعی در اسپم/فریب موتورهای جستجو دارند. در حالی که سئو کلاه سیاه می تواند کار کند، وب سایت ها را در معرض خطر جریمه و یا حذف فهرست ( “De-indexed” حذف از نتایج جستجو) قرار می دهد و دارای پیامدهای اخلاقی است.

اغلب وب سایت هایی که از سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند دچار مجازات های موتورهای جستجو می شوند. این مجازات ها معمولا با حذف از نتایج جستجو همراهند. این امر عموماً به ورشکستگی آن کسب و کار منتج خواهد شد. این مورد یکی از مهم ترین دلایل است که در انتخاب متخصص سئوی خود دقت نمایید.

اهداف موتورهای جستجو با اهداف سئو هم راستا هستند

موتورهای جستجو برای موفقیت وب سایت ها در نمایش نتایج تلاش می کنند. در واقع موتورهای جستجو مانند گوگل یک راهنمای شروع بهینه سازی موتورهای جستجو دارند. همانند همین راهنمای سئوی برای مبتدیان که در حال مطالعه آن هستید. موتورهای جستجو همچنین از تلاش های انجمن های سئو که در حهت ارتقا آنها تلاش می کنند حمایت نیز انجام میدهند. کنفرانس های بازاریابی دیجیتال مانند Unbounce ، MNsearch ، SearchLove و MozConو… به شکلی منظم در حال جذب مهندسان و نخبگان حوزه سئو هستند و برای موتورهای جستجو در حال جذب نماینده می باشند.

گوگل به مدیران وب سایت ها از طریق انجمن راهنمای وب مسترها و میزبانی پاتوق های زنده اداری کمک هایی را انجام می دهد. و بینگ از سال ۲۰۱۴ این نوع خدمات خود به مدیران سایت ها را متوقف کرد.

در حالی که دستورالعمل های مدیران وب سایت در موتورهای جستجو متفاوت است، اصول اساسی سئو یکسان است: سعی نکنید موتورهای جستجو را فریب دهید. در عوض ، یک تجربه آنلاین عالی برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید. برای انجام این کار، دستورالعمل های موتور جستجو را دنبال کنید و قصد کاربر “user intent” را برآورده کنید.

دستورالعمل های گوگل به مدیران وب

اصول اساسی:

  • صفحات را وب سایت خود را برای کاربران ایجاد کنید نه موتورهای جستجو.
  • کاربران خود را فریب ندهید.
  • از ترفندهای در نظر گرفته شده برای بهبود رتبه موتورهای جستجو اجتناب کنید. تصور کنید که اگر قرار بود تمام مراحل اقدامات خود را به کارمند گوگل توضیح میدادید این کار برای شما ساده بود؟ یک سوال مفید دیگر این است که بپرسید “آیا این اقدامات در سایت به کاربران من کمک می کند؟ اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند این کار را می کردم؟
  • به این فکر کنید که چه چیزی وب سایت شما را منحصر به فرد ، ارزشمند یا جذاب می کند.

مواردی که می بایست از آنها اجتناب کنید:

  • تولید محتوای خودکار
  • مشارکت در طرح های پیوند
  • ایجاد صفحات با محتوای اصلی کم یا بدون محتوای اصلی (یعنی از جایی دیگر کپی شده است)
  • پنهان کردن (Cloaking) – نشان دادن محتوایی متفاوت بین انچه موتورهای جستجو می بینند و آنچه به مخاطبان نمایش داده می شود.
  • متن و پیوندهای مخفی
  • صفحات Doorway – صفحاتی که با شرایط خاص در جستجو ها ایجاد می شوند تا ترافیک را به دیگر صفحات وب سایت شما هدایت کنند.

دستورالعمل های بینگ به مدیران وب

اصول اساسی:

  • محتوای واضح، عمیق، جذاب در سایت خود ارائه دهید.
  • عنوان صفحات را واضح و مرتبط نگه دارید.
  • پیوندها به عنوان سیگنال محبوبیت در نظر گرفته می شوند و بینگ پیوندهایی را که به صورت ارگانیک رشد کرده اند پاداش می دهد.
  • نفوذ اجتماعی و اشتراک اجتماعی نشانه های مثبتی هستند و می توانند در بلندمدت بر رتبه بندی ارگانیک شما تأثیر بگذارند.
  • سرعت صفحه مهم است، به همراه یک تجربه کاربری مثبت و مفید.
  • برای توصیف تصاویر از ویژگی های alt استفاده کنید تا بینگ بتواند محتوا را بهتر درک کند.

مواردی که می بایست از آنها اجتناب کنید:

  • محتوای کوتاه، صفحاتی که بیشتر تبلیغات یا پیوندهای وابسته را نشان می دهند، یا در غیر این صورت بازدیدکنندگان را به سایت های دیگر هدایت می کنند رتبه خوبی ندارند.
  • تاکتیک های سوء استفاده از پیوندها که هدف آنها افزایش تعداد و ماهیت پیوندهای ورودی مانند خرید لینک، مشارکت در طرح های پیوند است، می تواند منجر به حذف نمایه سازی شود.
  • اطمینان حاصل کنید که ساختار URL تمیز، مختصر و شامل کلمات کلیدی وجود دارد. پارامترهای پویا می توانند آدرس های اینترنتی شما را کثیف کرده و مشکلات محتوایی تکراری ایجاد کنند.
  • در صورت امکان آدرس های اینترنتی خود را توصیفی، کوتاه، همراه با کلمه کلیدی هرگاه ممکن بود قرار دهید و از استفاده کاراکتر های غیر حرفی استفاده نکنید.
  • دفن پیوندها در Javascript/Flash/Silverlight ؛ محتوا را از این موارد نیز دور نگه دارید.
  • محتوای تکراری
  • کلمه کلیدی چاشنی
  • پنهان کردن (Cloaking) – نشان دادن محتوایی متفاوت بین انچه موتورهای جستجو می بینند و آنچه به مخاطبان نمایش داده می شود.

راهنمایی برای معرفی کسب و کار خود در گوگل

اگر برای یک خدمات محلی یا یک کسب و کار محلی سئو انجام می دهید، یا شما برای ارائه خدمات خود به صورت به مکان مشتریان خود می روید، شما واجد شرایط فهرست کسب و کار گوگل هستید. گوگل برای مشاغل محلی و نمایش آن در نتایج جستجوی خود دستورالعمل هایی دارد. این دستورالعمل ها شامل مواردی است که باید انجام دهید و همچنین دستورالعمل هایی که چه کارهایی نباید انجام دهید. البته لازم به توضیح است که این موارد فعلاً به علت تحریم هایی که برای ایران گذاشته شده کارآیی چندانی برایمان ندارد. ولی دانستن این موارد می تواند در آینده و در زمانی که این تحریم ها برداشته می شوند برایمان مفید باشد. البته بخش هایی از خدمات کسب و کارهای محلی گوگل در ایران قابل استفاده هستند ولی بخش زیادی از این امکانات به علت تحریم از دسترس خارج شده است.

اصول اساسی:

  • مطمئن شوید که واجد شرایط ورود به فهرست گوگل برای کسب و کار من هستید؛ شما باید آدرس فیزیکی داشته باشید، حتی اگر آدرس خانه شما باشد، و باید به صورت حضوری به مشتریان در محل خود (مانند فروشگاه خرده فروشی) یا در آدرس آنها مانند لوله کش) خدمات رسانی کنید.
  • صادقانه و دقیق همه جنبه های داده های کسب و کار محلی خود، از جمله نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، دسته های تجاری، ساعت کار و سایر ویژگی ها را نشان دهید.

مواردی که می بایست از آنها اجتناب کنید:

  • ایجاد فهرست های گوگل برای کسب و کار من برای اشخاصی که واجد شرایط نیستند
  • ارائه نادرست از هر یک از اطلاعات اصلی کسب و کار شما، از جمله “پر کردن” نام تجاری خود با کلمات کلیدی جغرافیایی یا خدمات، یا ایجاد لیست برای آدرس های جعلی
  • استفاده از صندوق های پست یا دفاتر مجازی به جای آدرس خیابان معتبر
  • سوء استفاده از بخش بازبینی فهرست گوگل برای کسب و کار من، از طریق نظرات مثبت جعلی از کسب و کار شما یا منفی های جعلی از رقبای شما
  • اشتباهات پرهزینه و مبتدی ناشی از عدم مطالعه جزئیات دقیق دستورالعمل های گوگل

آیا سئو محلی، ملی و یا بین المللی است؟

مشاغل محلی اغلب می خواهند وب سایت های خود را برای کلمات کلیدی با اهداف محلی بهینه کنند. کلماتی مانند “[خدمات] + [نزدیک من]” یا “[خدمات] + [شهر]” برای آنها بیشتر کاربرد دارد. این اقدام بیشتر به منظور جلب مشتریان بالقوه ای است که در جستجوی محصولات یا خدمات در محلی خاص هستند. البته باید دقت داشت که خیلی از مشاغل نیز به صورت محلی فعالیت نمی کنند. بسیاری از وب سایت ها نمایانگر یک کسب و کار مبتنی بر مکان نیستند، بلکه مخاطبان این وب سایت ها در سطح ملی یا حتی بین المللی قرار دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سئوی محلی، ملی و بین المللی در فصل ۴ این مجموعه مقالات توضیحات کاملی را ارائه خواهیم نمود.

برآورده کردن مقصود کاربر مهم ترین هدف است

در سئو بسیار تاکید می کنیم که به جای تلاش کردن برای فریب موتورهای جستجو و بدست آوردن نتایج بهتر، بر روی تحقق هدف مخاطبان خود برنامه ریزی کنید. وقتی یک جستجوگر به دنبال یک مطلب می گردد، در نهایت به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا میکند. چه این نتیجه پیدا کردن عکس یک گربه باشد، چه این نتیجه یافتن جواب یک بلیط کنسرت. در نهایت قصد کاربر است که مهم است. و می باید قصد کاربر را برآورده کرد.

اگر شخصی کلمه “باند” را جستجو کرد به دنبال چه چیزی می گردد؟ آیا منظور او پیدا کردن یک باند موسیقی است؟ یا به دنبال یک باند برای پخش موسیقی بوده؟ یا اصلا به دنبال مورد دیگری این کلمه را جستجو کرده است؟

وظیفه شما به عنوان یک نفر متخصص سئو این است که به سرعت محتوای تولید شده در وب سایت خود را در قالب مورد خود در اختیار کاربران قرار دهید.

انواع متداول مقاصد کاربران از جستجو:

  • اطلاعاتی: جستجوی اطلاعات. مثال: “بهترین نوع لپ تاپ برای عکاسی چیست؟”
  • ناوبری: جستجو برای یک وب سایت خاص. مثال: “دیجی کالا”
  • معاملاتی: جستجو برای خرید چیزی. مثال: “معاملات خوب در تلفن همراه سامسونگ “

با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود و ارزیابی SERP فعلی، می توانیم نیم نگاهی به مقاصد کاربران داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر یک دسته نمایش عکس وجود دارد، به احتمال زیاد افرادی که آن کلمه کلیدی را جستجو می کنند، به دنبال آن عکس ها هستند.

همچنین جهت بدست آوردن مقاصد کاربران لازم است که بررسی کنید رقبای برتر شما چه محتوایی را ارائه می کنند که شما در حال حاضر خالی از آن هستید. بر این نکته تمرکز کنید که چگونه می توانید ۱۰ برابر سایت رقبای خود در سایتتان ارزش ایجاد کنید.

ارائه محتوای مرتبط و با کیفیت در وب سایت شما به شما کمک می کند رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشید و مهمتر از همه، اعتبار و اعتماد را با مخاطبان آنلاین شما ایجاد می کند. قبل از انجام هر کاری، ابتدا باید اهداف وب سایت خود را برای اجرای یک برنامه سئو استراتژیک درک کنید.

اهداف وب سایت و مخاطبان خود را بدانید

هر وب سایت با اهدافی متفاوت از دیگر وب سایت ها بنا می گردد، بنابراین وقت بگذارید تا واقعاً اهداف تجاری یک سایت خاص را درک کنید. این امر نه تنها به شما کمک می کند که تعیین کنید در چه زمینه هایی از سئو باید تمرکز کنید ، کجا باید تبدیل ها را دنبال کنید و چگونه معیارها را تعیین کنید ، بلکه به شما کمک می کند تا نقاط گفتگو را برای مذاکره در مورد پروژه های SEO با مشتریان ، مدیران و غیره ایجاد کنید.

KPI های شما (Key Performance Indicators) (شاخص های کلیدی عملکرد) برای اندازه گیری بازده سرمایه گذاری سئو چقدر خواهد بود؟ به بیان ساده تر، فشارسنج شما برای سنجش میزان موفقیت جستجوهای ارگانیک شما چیست؟ شما می خواهید آن را مستند کنید ، حتی اگر به این سادگی باشد:

برای وب سایت ______________ ، KPI اصلی SEO من ____________________ است.

در اینجا چند KPI متداول برای شروع کار آورده شده است:

  • حراجی
  • بارگیری ها
  • ثبت نام های ایمیل
  • ارسال فرم های تماس
  • تماس های تلفنی

و اگر کسب و کار شما دارای یک مؤلفه محلی است ، می خواهید KPI ها را برای لیست های Google My Business خود نیز تعریف کنید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کلیک برای تماس
  • کلیک بر روی وب سایت
  • کلیک-جهت رانندگی-جهت

با یک نگاه ساده متوجه می شوید که در لیست های بالا عواملی مانند رنکینگ سایت و یا مقدار ورودی یا ترافیک سایت در لیست KPI ها وجود نداشت. و باید بگویم این اتفاق از روی عمد است. حال این سوال بوجود می آید که قرار است سئو به افزایش رنکینگ و ترافیک سایت منجر شود و این دو در این لیست وجود ندارند. و این موضوع را چگونه باید پاسخ داد.

در پاسخ باید گفت سئو می تواند به رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند و در نتیجه باعث افزایش ترافیک بیشتر به وب سایت شما شود، فقط رتبه بندی و ترافیک وسیله ای برای رسیدن به هدف است. اگر هیچ کس روی سایت شما کلیک نکند ، رتبه بندی چندان کاربردی ندارد و اگر این ترافیک به یک هدف تجاری بزرگتر نرسد ، استفاده از ترافیک شما چندان مفید نیست.

به عنوان مثال ، اگر یک سایت تولید سرب را اداره می کنید ، ترجیح می دهید:

  • ماهانه ۱۰۰۰ بازدید کننده و ۳ نفر فرم تماس را پر کنند؟ یا…
  • ماهیانه ۳۰۰ بازدید کننده و ۴۰ نفر فرم تماس را پر کنند؟

اگر از سئو برای هدایت ترافیک به سایت خود به منظور تبدیل استفاده می کنید ، امیدواریم مورد دوم را انتخاب کرده باشید! قبل از شروع به کار سئو، مطمئن شوید که اهداف تجاری خود را مشخص کرده اید ، سپس از سئو برای دستیابی به آنها استفاده کنید – نه برعکس.

سئو توان انجام کارهایی بیشماری دارد و قابلیت های بزرگی در آن نهفته است. هنگامی که به خوبی انجام شود، به مشاغل واقعی کمک می کند تا اهداف واقعی موفقیت خود را بدست آورند.

یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید به عنوان سئو انجام دهید تعیین و در نهایت دستیابی به اهداف مناسب است. این راهنما به شما کمک می کند تا در تلاش های سئو خود بیشتر مبتنی بر داده باشید. به جای انجام ناخواسته کارها در همه جا و اینکه هر چند وقت یکبار خوش شانس باشید، تلاش های دارای هدف انجام دهید و با برنامه ریزی اقدام کنید. در فصل بعد با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا خواهیم شد و مطالب بیشتری در خصوص سئو یاد خواهید گرفت.

این مقاله برگرفته از مقالات آموزشی وب سایت MOZ.com است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *