چگونه در سال 2021 در گوگل رتبه بندی کنیم
چگونه در سال ۲۰۲۱ در گوگل رتبه بندی کنیم؟
۱۴۰۱-۰۴-۲۶
statistics of wordpress
آمار و ارقام جذاب و باورنکردنی از وردپرس (سال ۲۰۲۲)
۱۴۰۱-۰۴-۲۶
نمایش همه

نحوه استایل دادن به اسناد XML با CSS

xml prg

ایجاد یک سند XML، نوشتن DTD و تجزیه آن با مرورگر خوب است، اما وقتی آن را مشاهده می کنید، سند چگونه نمایش داده می شود؟ XML زبان ارائه نیست. اسناد نوشته شده با XML به هیچ وجه قالب بندی نخواهند داشت. استایل دادن به اسناد XML چگونه خواهد بود؟

پیش از پاسخ دادن به موارد بالا لازم است درباره XML بیشتر بدانیم.

XML چیست؟

XML مخفف Extensible Markup Language و به معنای زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر است. این نام برای این زبان ازآنجا انتخاب شد که از این ابزار برای دسته بندی و انتقال داده ها استفاده میشود. این ابزار در ظاهر سایت ها هیچ تأثیری ندارد.
XML داده ها را بدون هیچ گونه قالب بندی در خود ذخیره مینماید. این امر باعث می گردد که این اطلاعات در هر سیستمی قابل حمل باشد. و همچنین این اطلاعات در هر سیستمی نیز قابل نمایش هستند و نیازمند سخت افزار و یا نرم افزار خاصی نمی باشند.

این خاصیت و انعطاف پذیری بالا باعث شده تا از آن در برنامه های وب و موبایل استفاده شود. موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که استایل دادن به اسناد XML آیا امکان پذیر است؟

استایل دادن به اسناد XML

نکته ای که در خصوص کد های XML وجود دارد این است که این کد ها هیچ خروجی خاصی نیز ندارند. یکی از کاربردهای xml این است که شما میتوانید متن مورد نظر خودتان را در قالب این فرمت ذخیره کنید و پس از آن با کمک زبان HTML ظاهر آن را طراحی کنید. و در انتهای کار با کمک جاوااسکریپت XMl خودرا در قالب HTML به نمایش در آورید. این کار باعث می شود که هر زمان اراده کنید بتوانید بدون تغییر دادن کدهای دیگر فقط XML خود را تغییر دهید و نتیجه را مشاهده کنید.

نحوه مشاهده XML

کلید مشاهده XML در مرورگر، Cascading Style Sheets است. برگه های سبک به شما این امکان را می دهد که هر جنبه ای از سند XML خود را از اندازه و رنگ متن گرفته تا پس زمینه و موقعیت اشیاء غیر متنی خود تعریف کنید.

فرض کنید که یک سند XML دارید:

]>
 
 
 Judy
 Layard
 Jennifer
 Brendan

اگر بخواهید آن سند را در یک مرورگر آماده XML، مانند اینترنت اکسپلورر مشاهده کنید، چیزی شبیه به این نمایش داده می شود:

Judy Layard Jennifer Brendan

اما اگر بخواهید بین عناصر والد و فرزند تفاوت قائل شوید چه؟ یا حتی بین تمام عناصر سند تمایز بصری ایجاد کنید. شما نمی توانید این کار را با XML انجام دهید، و این زبانی نیست که برای نمایش استفاده شود.

استایل دادن به اسناد XML

اما خوشبختانه، استفاده از Cascading Style Sheets یا CSS در اسناد XML آسان است تا نحوه نمایش اسناد و برنامه‌ها را هنگام مشاهده در مرورگر تعریف کنید. برای سند بالا، می توانید سبک هر یک از تگ ها را به همان روشی که یک سند HTML تعریف می کنید، تعریف کنید.

به عنوان مثال، در HTML ممکن است بخواهید تمام متن را در تگ های پاراگراف تعریف کنید

p {
 font-family : verdana, geneva, helvetica;
 background-color : #00ff00;
 }

قوانین مشابه برای اسناد XML کار می کنند. هر تگ در XML را می توان در سند XML تعریف کرد:

family {
 color : #000000;
 }
 
 parent {
 font-family : Arial Black;
 color : #ff0000;
 border : solid 5px;
 width : 300px;
 }
 
 child {
 font-family : verdana, helvetica;
 color : #cc0000;
 border : solid 5px;
 border-color : #cc0000;
 }

هنگامی که سند XML خود را دارید و شیوه نامه شما نوشته می شود، باید آنها را کنار هم قرار دهید. مشابه دستور پیوند در HTML، شما یک خط در بالای سند XML خود (زیر بیانیه XML declaration) قرار می‌دهید و به تجزیه‌گر XML می‌گویید که در آن صفحه سبک را پیدا کند. مثلا:

 
 

همانطور که در بالا گفته شد، این خط باید در زیر اعلان اما قبل از هر یک از عناصر در سند XML یافت شود.

با کنار هم قرار دادن همه اینها، سند XML شما به این صورت خواهد بود:

]>
 
 
 Judy
 Layard
 Jennifer
 Brendan

برگرفته از وب سایت thoughtco

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *